שיעור תופים – דינאמיקה והדגשות

דינאמיקה היא אחד האלמנטים המרכזיים  שיוצרים עניין וייחודיות בנגינה על תופים.

היא סוחפת, מרגשת, מאפשרת לכל אחד לבטא את אישיותו הצבעונית ופותחת תקשורת עשירה ועמוקה יותר עם עצמי ועם המאזין. ולכן רצוי להקדיש חלק מרכזי בשיעורי התופים ובאימון היומי ללימוד הדגשות שונות ותרגילים לפיתוח קואורדינציה בשתי הידיים ובכך לשפר את המיומנויות של הכלי שלי, כלומר אותי.  בתחילת האימון נתרגל את ההדגשות בשלבים על הפד, נעבור לתרגול על הסנר ונמשיך בווריאציות שונות על כל חלקי מערכת התופים בנפרד. 

תירגול זה ירחיב את אפשרויות הביטוי בנגינת  מקצבים, מעברים ובאילתור, בחלוקה לשש עשריות, טריפלטס או בפוליריתם (2 קצבים שונים המנוגנים באותו המקצב), במקלות ובמברשות.

ניקח לדוגמא תיבה של ארבעה רבעים בחלוקה לשש-עשריות. 

כל רבע = 4 שש-עשריות.

בהנחה שאתם ימניים, מתחילים לנגן 1 סטרוק רול ביד ימין, כשההדגשה נמצאת בכל פעם במקום אחר. חשוב לספור בקול רם על מנת שהמוח, יבין במדויק מה אנו קוראים ואיך זה בא לידי ביטוי בנגינה עצמה. השימוש בקול ככלי נוסף, עוזר להרחיב את יכולת הקואורדינציה מעבר לארבעת האיברים בהם אנו משתמשים.  

ראי\ה מטה  4 תרגילי הדגשות לדוגמא. בתרגילים הראשון ושלישי  ההדגשה מתייחסת ליד ימין ובתרגילים השני והרביעי, ההדגשה מתייחסת ליד שמאל. את תרגילי ההדגשות יש להתחיל לאט מאוד, כדי שהמוח יבין את אופן הביצוע  במדויק ורק אז נעזרים במטרונום לשמירת הקצב. חשוב לספור עם כל פעמה במהירויות שונות ובקול רם. ב- 60 bpm לערך, ניתן לספור את כל המכות:  .one ,e ,& ,a ב – 90 bpm לערך, סופרים בשמיניות: & 4 & 3 & 2 & 1, וב- 120 bpm  לערך, ברבעים: 1,2,3,4.

תרגיל מס' 1: הדגשה  עם יד ימין על הששעשרית הראשונה –

4 3 2 1

תרגיל מס' 2: הדגשה עם יד שמאל על הששעשרית השנייה

4 3 2 1

תרגיל מס' 3: הדגשה  עם יד ימין על הששעשרית השלישית 

4 3 2 1

תרגיל מס' 4: הדגשה עם יד שמאל על הששעשרית הרביעית 

4 3 2 1

חשוב לציין שמלבד ההדגשה שעולה גבוה למעלה, שאר המכות נשארות נמוכות עד כמה שאפשר. יש להתחיל את התרגילים במהירות נמוכה עם מטרונום כדי לרכוש שליטה בגובה המקלות, ולהעלות את הטמפו בהדרגה. כדאי להיעזר כבר בהתחלה במראה שתציבו מולכם ותשמש ביקורת חיצונית לגובה המקלות.

לאחר שהתאמנתם על הפד והגעתם למהירות בה אתם שולטים היטב בהדגשות, אפשר לעבור לתופים. בתחילה יש להתאמן על הסנר, להתרגל לתחושה ולסאונד שמקבלים. לאחר מכן אפשר להוסיף בס על ה- one, והייהט על ה & בכל רבע, כלומר על כל תיבה של 4/4 אנו מנגנים 4 מכות בס ו- 4 מכות הייהט. לאחר מכן כשהגענו לשליטה במהירות גבוהה אפשר להתקדם עם ההדגשות ולנגן אותם על הטמטמים כשהרגליים ממשיכות לנגן כמו קודם: בס על ה- one, הייהט על ה- &. 

עכשיו נעבור לנגן רבעים עם ההייהט, ואת הבס מצרפים להדגשות על הסנר. כמובן שהספירה באה תמיד עם המכה הראשונה שהיא ביד ימין, לא משנה היכן נופלת ההדגשה. כך שהבס בתרגיל הראשון מנוגן עם ההייהט וההדגשה הראשונה ביד ימין. בתרגיל השני, הבס מנוגן עם יד שמאל, בתרגיל השלישי הבס מנוגן שוב עם יד ימין וברביעי הבס מנגן שוב עם יד שמאל. לאחר שהגענו לשליטה בתרגילים כשההייהט מנגן רבעים, ניתן לנגן את אותם התרגילים כשההייהט מנגן שמיניות. מטרת התרגילים הוא לשחרר את רגל שמאל ולתת לעצמך אופציות בהדגשות, לרעיונות נוספים בזמן הנגינה.

בשלב מתקדם זה של האימונים, עוברים לנגן את ההדגשות על המצילות, כשההייהט מנגן שמיניות והבס מנגן כמו בתרגיל הקודם, עם הידיים בהדגשות על המצילות, לפי התרגילים. מטרת התרגיל הזה הוא לשחרר את הידיים ולאפשר לעצמינו לנגן הדגשות (סינקופות) במקומות שונים במקצבים, במעברים ובזמן האילתור.

חלק מאוד חשוב באימונים הוא למצוא תרגילי הדגשות מספרים, או כאלו שתמציאו בעצמכם. פשוט שירו הדגשות, כתבו אותם ולאחר מכן נגנו אותם לפי הסדר, על הסנר, טמטמים ומצילות. לדוגמא:

השלב האחרון, הוא בעצם שלב הפיכתכם למאסטרים. יש לחבר ולהפוך את כל התרגילים האלה למוסיקה. ואז כשאנו על התופים, אנו שרים את ההדגשות השונות כליינים מתוך מלודיה ומשתמשים בהם בזמן הנגינה.

אם אכן תבחרו בדרך הזאת ותתאמנו בסבלנות ובמיקוד, בלי לנסות לקצר את הדרך, תחוו שדרוג משמעותי מאוד בנגינה, תופתעו לגלות שפיתחתם יכולת חשיבה יצירתית ותיהנו מאפשרויות חדשות שנפתחו בפניכם בשעה שאתם מנגנים מעברים, מקצבים ואילתור.

חוברות שמהן ניתן לתרגל הדגשות:

 Accents & Rebounds, Stick Control, Syncopation, Rubank

מאחל לכם שתיהנו בדרך ותדגישו את עצמכם על התופים…

צפו ביוטיוב בהדגשות על הפד https://youtu.be/VCye2t1-A6U

צפו ביוטיוב בהדגשות על התופים https://youtu.be/hJBjiNHuPWc

חולם ללמוד לתופים?

כל הזכויות שמורות להרן שאבי Copyright © 2010

דילוג לתוכן