קריאת תווים למתופפים

תווים הם האותיות של שפת המוסיקה, ובדיוק כמו בכל שפה, עלינו ללמוד את האותיות שמרכיבות את המשפטים המוסיקליים שהם התיבות, המרכיבות את הקטע כולו.

מאז שהתחלתי ללמד שיעורי תופים, גיליתי כי ישנו פחד למתופפים לקרוא תווים וזה תחום שרובינו מעדיפים לא להתעסק איתו או להתעלם ממנו לחלוטין. אלה שממש פוחדים לנסות ולקרוא תווים תמיד יודעים לספר על דניס צ'יימברס, שלא יודע לקרוא והעובדה היא שהוא תותח – על גם בלי זה. ישנו גם את הסיפור הפחות ידוע על באדי ריץ' שגם לא ידע לקרוא, שהיה מזמין את מקס רואץ' כדי שינגן עם הרכב הביג בנד שלו ויקרא את התווים עבורו, ואז היה מנגן את זה משמיעה. אז נכון שתמיד עדיף להסתמך על השמיעה והזיכרון מאשר לקרוא תווים, אבל למה לא לדעת גם לקרוא?! קריאת תווים הוא כלי שיכול להתווסף ליכולת שלנו כמתופפים מקצועיים ועוזר בסיטואציות מוסיקליות שונות. מניסיון אישי אני יכול לספר שזה מרגיש נפלא להגיע לסשן אולפן או להופעה ללא הכנה מוקדמת, לקבל צ'ארט תופים ולהתחיל לקרוא איך שהמוסיקה מתחילה…

לאחרונה הגיע אליי תלמיד שלימד את עצמו לקרוא תווים, ולאחר כחודשיים, כבר ידע לקרוא. על זה נאמר: "אם תרצו – אין זו אגדה". כמובן שאין כמו לקבל עזרה ממורה לתופים או חבר מתופף שמכיר את הנושא, שאז קצב ההתקדמות וההבנה היא מהירה ומעמיקה יותר, אולם יש כאלה המתעקשים לנסות ולעשות את זה לבד, ואף מצליחים. אז המאמר הזה הוא בשבילכם!

השלב הראשון בקריאה הוא להכיר את התווים וההפסקות. יש להבין את המשקל הכתוב בתחילת השורה המסביר מהו ה"שלם" הנמצא בכל תיבה. הוא יכול להיות 4\4, 8\6, 4\9 או כל משקל אחר שסך כל התווים או ההפסקות שבתיבה משלימות למספר המצוין. הקצבים הרשומים בתיבה מכילים חלקים של רבעים, שמיניות, חלקי שש עשרה, שלושים ושתיים, טריפלטס וכו' והקומבינציות של החלקים מרכיבות את המשפט המוסיקלי הכתוב. חשוב לספור בקול רם את הרבעים (one, two, three, four – הספירה מתבצעת באנגלית מכיוון שההברות הן קצרות ונוחות יותר לספירה מהשפה העברית), בשמיניות (one & two & three & four &) ובחלקי שש עשרה (one e & a, two e & a, three e & a, four e & a). במהירויות גבוהות אפשרי לספור רבעים בלבד. הספירה בקול רם בעת האימונים חשובה מכיוון שכך אנו מפתחים קואורדינציה של איבר נוסף המשתתף בנגינה ו"מסדרים" במוח היכן נמצא כל חלק כתוב שאנו קוראים, ואז כשנגיע לקרוא דף תווים לתופים ב"ריל טיים", כבר נזהה ונרגיש את התבניות שעליהן התאמנו. על זה נאמר: "לראות את התווים ולשמוע אותם בראש".

לאחר שהכרנו את התווים וההפסקות, כדאי ללמוד לקרוא תרגילים  ואטיודים לסנר, המכילים את היסודות שאנו מכירים ומתאמנים עליהם כל יום (לדוגמא: רובנק 1,2 לתופים ומוריס גולדנברג), תבניות קצב בסיסיות (לדוגמא: "קצב לכולם" של רוני הולן), ולבסוף חוברות כמו: לואי בלסון (קריאה ב 44), סינקופיישן של טד ריד וניו בריד של גארי צ'אסטר. בשלושת החוברות האלה מומלץ לקרוא את התווים עם ספירה בקול רם ואז ללמוד "לשיר" את התווים המופיעים בתרגילים שזהו השלב המתקדם ביותר והמכין לקראת השלב האחרון שהוא: קריאת צ'ארט לתופים. שזה כבר משהו אחר…

אנו כעת עוברים ללמידת קריאה של תווים ("קיקסים") בצ'ארט לתופים. את הקיקסים האלה אנו מדגישים תוך כדי הנגינה, יחד עם נגנים נוספים בהרכב קטן (קומבו) או גדול (ביג בנד). הלימוד ייעשה בצרוף 3 דפי קריאה (קבצים להורדה בסוף המאמר) שאיתם תוכלו להתאמן על ה"קיקסים" המופיעים בתיבות. יש לעבוד על כל דף בנפרד ולפי הסדר על מנת לרכוש מיומנות גבוהה ומדויקת. בתור התחלה יש לעבוד לאט ולהגביר את הקצב מעט בכול אימון (ניתן להוריד טבלת אימונים מהאתר במאמרים, למעקב יומי).

כדוגמא ניקח את הדף הראשון עם התו הבודד, אולם ההסבר להלן נכון גם לשני הצ'ארטים האחרים: 

בשורה הראשונה הקיקס מופיע על ה FOUR & , בשורה השנייה על ה FOUR, בשלישית על ה &THREE וכו'… בשלושת התיבות הראשונות שבהן מופיעים הסלשים, אנו מנגנים את הקצב של הסטיילגרוב שאותו בחרנו (בהמשך הסבר על הסטיילים). כלומר שלוש תיבות גרוב ותיבה אחת של קריאה, תוך כדי ספירה.

שלב א': קיקס – מנגנים שלוש תיבות גרוב וכשמגיעים לתיבה עם התו, אנו קוראים את הקיקס תוך כדי הגרוב בשני אופנים: 

1. תו קצר: על הסנר | או הייהט פתוח קצר.

2. תו ארוך: על המצילה | או סנר ומצילה יחד | או סנר יחד עם הייהט פתוח.

שלב ב': מעבר + קיקס – מנגנים שלוש תיבות גרוב וכשמגיעים לתיבה האחרונה מנגנים מעבר* עד לקיקס ואז קוראים אותו בשני אופנים:

1. תו קצר: על הסנר או הייהט פתוח קצר.

2. תו ארוך: על המצילה | או סנר ומצילה יחד | או סנר יחד עם הייהט פתוח.

*בצ'ארט 1 יש לנגן את המעבר כבר בתיבה השלישית בשלושת התרגילים האחרונים מאחר והקיקסים מופיעים מיד בתחילת התיבה הרביעית.

*בצ'ארט  2,3 יש לנגן מעבר החל מהתיבה השנייה בתרגילים 1-4, ובשאר התרגילים החל מהתיבה השלישית. 

שלב ג': סולו – מנגנים סולו החל מהתיבה הראשונה בכל שלושת הצ'ארטים ואז תוך כדי נגינת הסולו, קוראים את הקיקסים הכתובים בשני אופנים:

1. תו קצר: על הסנר או הייהט פתוח קצר.

2. תו ארוך: על המצילה | או סנר ומצילה יחד | או סנר יחד עם הייהט פתוח.

לאחר שעברתם על השלבים לפי הסדר ורכשתם את המיומנות הנדרשת בקריאה תוך כדי ספירה, מומלץ לקרוא אותם שוב, כשהפעם יש לשיר את הקיקס תוך כדי הנגינה. כך שכשנגיע לקרוא צ'ארט עם הרכב, אנו נזהה את התבנית ונדע להוציא אותה לפועל בהדגשה, עם מעבר או תוך כדי סולו. מומלץ בעת האימונים לחזור על התרגילים ולמצוא מעברים נוחים שמתאימים לקריאה של הקיקסים הספציפיים. לכול קיקס או תבנית הנמצאים במקום אחר בתיבה, יש הרגשה שונה ולכן כדאי שיהיו מעברים (ליקים) הנוחים לנגינה עם אותם הקיקסים המוכנים לשליפה בכול עת.

ככל שתעבדו על יותר סטיילים, כך הורסטיליות ויכולת הקריאה שלכם, בסיטואציות השונות תגדל. הסגנונות איתם מומלץ להתאמן על הצ'ארטים: לשמיניות ישרות – רוקפאנק, (מדיום ואפ טמפו), לשמיניות בטריפלטס – שפל או סוינג (מדיום ואפ טמפו) ובסמבה (לדבל טיים).

לאחר שלמדתם את הצ'ארטים הללו אפשר להמשיך ולהתאמן על תבניות דומות בצ'ארטים מורכבים יותר בחוברות: DRUM SET READING  של רון פינק וויאנה ביג בנד משין.

שתהיה לכם קריאה מהנה והצלחה בדרך…  

להורדת דפי קריאה חינם –

הורדת עמוד chart reading 1


הורדת עמוד chart reading 2


הורדת עמוד chart reading 3

חולם ללמוד לתופים?

כל הזכויות שמורות להרן שאבי Copyright © 2010

דילוג לתוכן